Αποστολέας Θέμα: ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑΤΡΕΣΣΕΣ ΚΑΙ ΜΑΜΕΣ  (Αναγνώστηκε 2940 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Μέλος Φόρουμ

  • Global Moderator
  • ****
  • Δώστε Συγχαρητήρια
  • -Δώστε: 106
  • -Λαμβάνω: 54
  • Μηνύματα: 796
  • Τόπος: Ραφήνα
  • Επιβράβευση του μέλους απο : 66
  • Φύλο: Άντρας
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑΤΡΕΣΣΕΣ ΚΑΙ ΜΑΜΕΣ
« στις: 27 Μάιος 2010, 12:01:39 μμ »
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑΤΡEΣΣΕ Σ

■Σε κάθε τόπο, τέλος πάντων, θα υπάρχουν και άνθρωποι, που από τη φύση τους βέβαια, είναι το πως να βοηθήσουν τους συνανθρώπ ους τους. Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν και η Όλγα του Μπόλκα (αδελφή του μπαρμπέρη Ανάσταση Μπόλκα). Μια γυναίκα δραστήρια και πάντα πρόσχαρη να βοηθήσει το κατά δύναμη τους συνανθρώπ ους της.
Η Όλγα ήταν σαν «μισογιάτρενα». Έβλεπες όλες τις Τριγλιανέ ς να τρέχουν να τη συμβουλευ τούν για ό,τι τις συνέβαινε στην καθημεριν ή τους ζωή. Αρρώστησε το παιδί της μιας, αμέσως θα έτρεχε στην Όλγα. «Όλγα, το παιδί μου δε μπορεί να καταπιεί, έχει μια φλόγωση». Έτρεχε αμέσως η Όλγα. «Αμ δεν βλέπεις, χριστιανή μου, που έναι πρησμένες οι αμυγδαλές του; Φέρεμαι ένα χουλιάρι (1), φέρεμαι και λίγο μπαμπάκι και σπίρτο (2)». Αμέσως το πατούσε τα λαιμά με το δάκτυλο της και το παιδί αμέσως άνοιγε τα μάτια του και έπεφτε ή φλόγωση (πυρετός).
Άλλης πάλι αρρώστησε ο άντρας της. Πήγε, λέει, στο Μερά να τιμαρέψει στο χτήμα (3) και ύστερις έπεσε κάτου στο δέντρο και κοιμήθηκε και ύστερις που σηκώθηκε απάνου δε μπορούσε να πορπατίσε ι, νταντουλο ύσε (4), είχε και βήχα.
«Αμ δε κατάλαβες ευλογημέν η, που ο άντρας σου έχει πούντα(5);» είπε η Όλγα. Αμέσως του έβαζε κούφιες βεντούζες(6), τον έτριβε καλά - καλά με ζεστό λάδι και καμφορά και ύστερις έβλεπε σε ποια μεριά μαυρίζανε οι βεντούζες και αμέσως χάραζε το μέρος με το τσάρκι, για να βγει το μαύρο και κακό γαίμα. Το τσάρκι ήταν ένα εργαλείο, πού μόλις πατούσες ένα κουμπί έκοβε σε πέντε μεριές.
Ύστερις έδινε οδηγίες το τι θα κάνουν τον άρρωστο λέγοντας: «Άκουσε Μαγδαληνή μου, θα πάρεις από το αχτάρικο(7)  εκατό δράμια λιναρόσπο ρο, θα τον κουπανίσε ις στο γουδί καλά, μετά θα τον βράσεις και θα γίνει σαν ματσούνι {8} και θα τον δίνεις συνέχεια να πίνει μέρα - νύχτα, για να βγάζει φλέματα. Στη συνέχεια θα πάρεις σινάπι, θα το βράσεις, θα το βάλεις μέσα σε μικρά πάνινα σακουλάκι α και θα βάνεις πίσου στην πλάτη και μπροστά στο στήθος».
Άλλου πάλι πήγαινε σκουπίδι στο μάτι του. Αμέσως θα έτρεχε στην Όλγα. «Όλγα, το μάτι μου πονά πολύ, δεν μπορώ να γιαδώ».Η Όλγα έπιανε το ματόκλαδο και το έστριβε και με τη γλώσσα της έβγαζε το σκουπίδι.
Αυτά και πολλά άλλα έκανε η Όλγα. Δηλαδή ήταν μια γυναίκα δραστήρια, που στη σημερινή εποχή σπανίζουν τέτοιες γυναίκες.


«Οι πρακτικές γιατρέσσε ς της  παλιάς Τρίγλιας»
Σταύρος Μαργαρίτη ς
Τριγλιανά Νέα, 15 Νοεμβρίου 1979, φύλλο 22.


Λεξιλόγιο-Σχόλια:
(1)χουλιάρι=  κουτάλι.
(2)σπίρτο= οινόπνευμ α.
(3)τιμαρέψει στο χτήμα= να περιποιηθ εί το κτήμα.
(4)ντανταλού σε= ζαλιζόταν, παράπαιε
(5)πούντα= κρυολόγημ α.
(6)βεντούζες= μικρά γυάλινα σαν ποτηράκια δοχεία, τα οποία εφαρμόζον ται στην πλάτη του ανθρώπου, αφού προηγουμέ νως θερμανθεί ο εσωτερικό ς τους αέρας. Ήταν μέσο πρακτικής ιατρικής για τη θεραπεία του κρυολογήμ ατος. Γνωστή είναι η φράση «έβαλε βεντούζες».
Διακρίνον ταν σε κούφιες βεντούζες και σε κοφτές βεντούζες . Στις κοφτές βεντούζες χαράζοντα ν ελαφρώς το σώμα  του ασθενή πριν από την τοποθέτησ η της βεντούζας .
(7)αχτάρικο= ψιλικατζί δικο, μυροπωλεί ο
{8}ματσούνι ή ματζούνι= Το μαντζούνι είναι πολτώδες παρασκεύα σμα από ζάχαρη ή μέλι ή μαστίχα και διάφορες άλλες αρωματικέ ς ουσίες και το χρησιμοπο ιούσαν ως δυναμωτικ ό και θεραπευτι κό στα διάφορα γιατροσόφ ια.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΜΑΙΕΣ-ΜΑΜΕΣ

Στην Τρίγλια υπήρχαν πρακτικές μαίες-μαμές, ονομαστές και καλές.
Η μαμή ή μαία είναι μια πατροπαρά δοτη ιατρική βοηθός που είναι γνωστή σε όλες τις κοινωνίες και τους πολιτισμο ύς. Βοηθάει τις έγκυες γυναίκες και τα μωρά τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύν ης, κατά τον τοκετό και μετά τη γέννα. Κυρίως η μαμή είναι η γυναίκα που παραστέκε ται στην εγκυμονού σα κατά τον τοκετό και προσφέρει τις πρώτες φροντίδες στο νεογέννητ ο. Μετά τα γεννητούρ ια εφόσον όλα πήγαιναν καλά η οικογένει α έδινε δώρα στη μαμή και χρήματα.
Η μαμή ήταν από τα προσφιλή πρόσωπα της ιατρικής λαογραφία ς. Σ’ αυτήν επίσης αναφέρετα ι πλήθος παροιμιών που καταδεικν ύουν το κύρος της στην λαϊκή αντίληψη.

Επιμέλεια: Στάθης Δημητρακό ς.

Πηγές:
1. Σταύρος  Δ.Μαργαρί της, 
 «Οι πρακτικές γιατρέσσε ς της παλιάςΤρί γλιας»
Τριγλιανά Νέα, 15 Νοεμβρίου 1979, φύλλο 22
Τριγλιανά Λαογραφικ ά, Σύλλογος Απανταχού Τριγλιανώ ν, Θεσσαλονί κη 2002.
  2. «Λεξικό της Κοινής Νεοελληνι κής», ΑΠΘ, ΙΝΣ (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυ λλίδη), Θεσσαλονί κη 1998.
 3. «Ελληνικό Λεξικό», Τεγόπουλο ς- Φυτράκης, Ελευθεροτ υπία 1993.
4.Εγκυκλο παίδεια «Υδρία»
5. Εγκυκλοπα ίδεια «Νέα Δομή»
6.«Εισαγωγή στην Ελληνική Λαογραφία», Δημήτριου Σ. Λουκάτου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1977.
7.«Νεοελληνικά επώνυμα με ιατρική προέλευση», Γεράσιμος Α. Ρηγάτος, Εκδόσεις Βήτα, B’ Έκδοση 1997. 

 

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal